Alla inlägg under september 2009

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 28 september 2009 11:31


Jippi !! Glad Vi kom med på Top Cats utställning kommande helg.

Vi kommer bara att vara där under lördagen eftersom det är min jobbar helg och jag har tagit semester.  


Det är Sessan och Queeni som ska ställas ut denna gång. Får se hur lill fisan tycker att det är, det var ganska länge sedan hon ställdes ut.

Så i veckan blir det bad, blås och lite piff.

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 22 september 2009 19:09


Efter många år med en Rottweiler så har jag fått erfara hur dem låter när de sover......Flört


Första gången jag hörde oljudet så var Akina inte så gammal, kanske 6 - 7 månader. Jag vaknade av att någon drog timmerstockar som var stora som hus. Jag knuffade på maken och sa " vänd på dig du snarkar". Snäll som han är så vänder han på sig och somnar om. Det går en kvar och så börjar oljudet igen, zzzzzzz.....

Knuffar på maken igen och med något mera irriterad röst säger jag åt honom att sluta snarka. Detta fortsätter några gånger till innan maken surnar till och säger, "det är inte jag som snarkar".

Sömniga som vi är så tar det en stund innan vi inser var det enorma oljudet kommer ifrån. Akina ligger sött och trynar nere vid husses fötter och snarkar för hela familjen.


I går kväll var inte husse hemma eftersom han jobbade kvälls skiftet. När det var dags för att krypa i sängen tar Akina husses säng i belägring. Hon hoppar glatt upp och lägger sig raklång med huvudet på kudden och det tar inte lång stund innan hon somnar. Där ligger hon på rygg med tassarna i luften och snarkar så att läpparna fladdrar, ler**.


Jag kan avslöja att det är mycket lättare att få tyst på maken än vad det är att få tyst på en snarkande Rottweiler.


Matte och husses sängar är det bästa som finns.  

      

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 18 september 2009 10:48


Man har ju hört Bagge prata om att han blir kär i en låt och nu förstår jag precis vad han pratar om.

Jag har gått och kärat ner mig i denna underbara låt Lies beyond som Mariette Hansson har skrivit och framförde i årets Idol.

Finns det någon som vet vart man kan få tag i hela låten så välkommen och hör av er.


Lyssna och njut !




Av Ann-Louize Esbjörnsson - 16 september 2009 11:21


Fick ett mail härom dagen med en härlig faktauppsats som en mellanstadie elev hade skrivit.

Den handlar om kor och varför dem är nyttiga på vår jord.

Jag vet dock inte om historien är sann med den är gullig ändå.



Nyttan med kon

Kon är ett husdjur.... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men det bestämmer den inte själv.


Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre sidan - Den bakre sidan- Den ena sidan - Den andra sidan - Och den invändiga sidan.

På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen.

Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det är nog för att den säger mu.

På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder dem för att jaga bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.

På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara hår.... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon. Färgen på kon heter kulört.

Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar blir mjölken sur.... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu.


Kon har fyra ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.

Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger.

Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.

Kon har gott luktsinne.... Vi kan känna lukten av den på långt håll.

Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.


Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den sitter oftast framme i bilen. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas återanvändning.


Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt mycket.


Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande !


Av Ann-Louize Esbjörnsson - 15 september 2009 13:28


Nathalie och Sessan har vilkorslös kärlek i mellan sig.

Det hela började för två år sedan då Nathalie fick sin första egna katt "Sessan". Spänningen var stor den dagen vi fick hämta hem de två små trollen, Zorro & Sessan.

Sessan var väldigt liten när hon kom till oss, hon hade precis passerat kilo gränsen. Dessutom var hon ganska så mammig och ville gärna snutta, vilket hon fick göra med Nathalie. Mycket hår och ögonfransar försvann från dottern de första halvåret.


Igår kväll la sig Nathalie i soffan för att titta på tv och vips så kom Sessan och ville mysa med matte sin. Hon la sig på hennes mage och låg sedan och tuggade/snuttade på Nathalies hår. Efter ett tag så somnade dottern och vad gör då Sessan, jo först slickar hon sin matte lite försiktigt på kinden, sedan kurar hon ihops sig vid sidan av Nathalie och spinner sig till sömns själv.


Nathalie älskar sin katt och Sessan älskar sin matte.


  

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 13 september 2009 19:39


Vet att vi har haft en igelkott som har huserat under vår altan denna vår och sommar. För ett par kvällar sedan när vi var ute med hundarna så gick vi förbi baksidan och dem blev som tokiga båda två. Micke sa att det måste vara kotten som dem reagerar på och så tänkte vi inte mer på det.


Så i fredags kom dottern och sa "mamma jag såg ett jätte igelkott på vår baksida igår kväll". Den var lika stor som en katt. Mmmm..... det kanske var en katt Flört vem vet det var ju mörkt ute. La inga större tankar på denna gigantiska kotte och ville inte gå ut och störa den om det var så att den kanske hade ungar kvar. Eller så var det bara en katt som sprang och gömde sig.


Men idag kom grann,grannen in till oss och berättade att han hade sätt en GRÄVLING Tyst krypa in under vår altan två kvällar i rad. Han ville bara varna oss med tanke på katterna,tack för det. Som tur är har vi inglasat och det var ganska länge sedan dem var ute på gräset och utforskade. 

Det är en sak att låta igelkotten hyra in sig under altanen men en grävling där går min gräns. Fy.... hur blir man av med en grävling ?   


  

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 8 september 2009 19:30

Tog vår lokaltidning Mitt i för att läsa vad som hänt i vår kommun, jag fastnade för en artikel på första sidan.

Rubiken löd:

Katt kom hem med svansen avklippt. 

En katt som varit borta i tio dagar kom hem till sin matte föra tisdagen med avklippt svans. Ägaren är övertygad som att det rörsig om ett attentat.

- Visst kan katter skada sig men svansen var så pass jämnt avklippt att det måste ha gjorts av en människa. Gråter

Ungefär 15 cm av svansen var avklippt. Katten togs till veterinären för att få resten av svansen bort opererad.

Hon är nu hemma hos sin famij och mår bra under omständigheterna.

Artikeln är skriven av Mikael Åberg den 25/8-09 i Mitt i.


Senaste tiden har vi kunnat läsa om hur olika djur har blivit lämlästade av oss människor. Kan förstå att alla inte älskar/ tycker om djur, men måste man skada dem för det. Dem är ganska så försvarslösa mot oss och dessutom litar dem flesta djur på oss.

Hur kan man ens tänka tanken att göra något sådan hemskt mot dessa försvarslösa djur. Undra om dessa människor kan leva med sig själva.

   

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 6 september 2009 15:40


När jag gick till jobbet igår så fick jag syn på en skalbagge som låg på rygg och sprattlade, jag stannade och vände tillbaka den på rätt köl. Kände mig kanska nöjd att ha räddat livet på någon, ack så liten men ändå.


Tror att detta drag måste finnas i släkten för min syster brukade (vet inte om hon fortfarande gör det) rädda maskar som låg på vägen. Dottern brukar flytta på sniglar som är i farozonen för att bli trampade på. Sedan ska vi inte prata om alla katter, hundar och kaniner som har fått stanna tillfälligt hos oss då dem varit på rymmen. 

Upptäckte att min syster dotter på tre år också har ärft detta drag. För några veckor sedan var vi barnvakt åt henne. Eftersom vädret var kanon så tog vi en riktigt långpromis med hundarna och vagnen fick följa med eftersom små ben fort kan bli trötta. Plötsligt säger lilla Céline

- moster stanna vagnen

- vill du åka vagn, frågar jag henne

- nääää, men du måste akta myan

Jag tittar ner på backen och ser att det är några myror som kämpar med en död fluga. Vi går runt myrorna och Micke får lyfta vagnen över dem.

Ja, är man djurvän så är man.

     

Presentation


Välkommen till S* Ragmanstazz som är en lite seriös Ragdoll uppfödning i Kungsängen.

Här kan du följa oss i vår vardag och vårt avelsarbete.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards