Alla inlägg under mars 2010

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 29 mars 2010 13:56


Länge, länge har dottern tjatat om en egen hund….  Lika länge har vi stått emot och sagt att hon inte är mogen för en egen hund. 



Men nästa vecka fyller hon tonåring (13 år) och vi tykcer att hon har visat hur man ska ta hand om ett djur. Sin älskade katt Sessan sköter hon exemplariskt, det har aldrig varit något gnäll om att städa låda eller pälsvården som måste göras. 

För snart två veckor sedan så hämtade vi dotterns något för tidiga födelsedags present. En liten Chihauhau tik på åtta veckor, hur söt som helst.

Kärlek uppstod på första ögonkastet och det var faktiskt lilla Tessie som hon heter som valde Nathalie. Så fort dottern satt sig på golvet så kom hon och kröp upp i hennes knä.


Skrattade gott här hemma idag då Akina (Rottweiler 40 kg) och lilla Tessie (Chihauhau 0,5 kg) busade järnet här hemma. Tessie tog satts och sprang runt, runt Akina och innan hon som är ganska stor och klumpig hade kommit ett halft varv så var Tessie redan i köket och väntade på henne.

Tänk att mattes   snart 11 år gammal is stil going strong....







    

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 26 mars 2010 18:29


Lagom efter att vi hade varit hos veterinären och gjort hjärt och njur ultraljudet på Queeni så började hon löpa.


Så förra tisdagen packade vi in oss i bilen och åkte till charmören Adde.....

Ja nu var det väl så att matte tyckte att han var charmig, för Queeni visade stackars Adde vart skåpet skulle stå.

Nu var hon väl lite uppstressad efter bilresan och att hamna i en ny miljö, så Adde fick ta en hel del pisk från damen. Så vi tjejer kan va.

Men efter mycket fjäsk så veknade Queeni och lätt honom komma fram och nosa.

Ren kärlek uppstod väl inte riktigt mellan dem två men efter något dygn så kunde hon tänka sig att låta han para henne. 

Så nu håller vi tummarna för att det blir så bebisar i slutet på maj.


Queeni sover mera än vad hon brukar och hon fräser på stackars Casper som inte riktigt vet vad han har gjort för fel. Hon har gått upp några gram, vilket jag vill tror beror på dräktighet, men det kan också vara att jag vägde henne precis efter att hon hade ätit.

Men det är bara att ge sig till tåls och vänta. Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge, eller var det aldrig förlänge.


Tack snälla Maria för att jag fick låna din gosgroda. Snällare hane får man nog leta efter.   

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 22 mars 2010 13:10


Hurra !!!!   Efter sex veckors pluggande om kattens anatomi, färger, sjukdomar m.m så fick jag mitt cert från Pawpeds förra veckan.


Ska anmäla mig till steg 2 så fort jag får tid över. Denna kurs är ännu mera tids krävande och går djupare in på avels biten. Genetiken tycker jag är speciellt intressant, tänk vad mycket man ärver av sina föräldrar. Något som jag deffenitivt behöver lära mig mera om är olika färger och beteckningar.






Av Ann-Louize Esbjörnsson - 12 mars 2010 15:05


Var iväg till Enköping idag och HCM och njur testade Queeni.

Eftersom hon är på väg att börja löpa så slingrade hon sig som en lite mask på undersöknings bordet. Hon såg helt enkelt ingen anledning till att ligga stil där inte när väntrummet var fullt i massa spännande hanar.

Men efter en stund gav hon med sig och undersökningen gick som en dans.


Hjärta och njurar var utan anmärkning, så nu kan jag pussta ut. Det är konstigt men jag går alltid runt och oroar mig (oftast i onödan).

Så nu är det bara att försöka att hitta en lämplig hane till mattes lilla   


Ser fram emot nästa vecka då det kommer hända spännande saker här hemma..... 

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 9 mars 2010 19:55

Här är mattes lilla fotomodell...... CASPER


Han är snart nio månader och väger redan över 6 kilo. Han har blivit lovordad av flera domare och hans temperament är helt underbart. Större nallebjörn får man leta efter.


  

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 5 mars 2010 19:58


Äntligen har jag fått tummen ur och beställt tid åt Queeni för hjärt och njur undersökning. Nästa fredag 12/3 så ska vi åka till Enköping, dem är faktiskt mycket billigare på dessa undersökningar än vad veterinärerna här är, trotts att det är samma person Nilsfors som gör undersökningen.

Som vanligt så är man nervös för resultatet, men det ska väl inte vara några problem egentligen. Jag är nog lite av en höns mamma, men alla katterna blir som ens små barn och man vill att dem ska må så bra som det bara går.





Av Ann-Louize Esbjörnsson - 1 mars 2010 14:58


Klockan 04:00 skrälde väckar klockan. Pigg var väl det sista man var, men kom upp i alla fall. Åt frukost och tog en tur med hundarna innan det var dags att åka och hämta Maria och Susanne.

Kvart i åtta var vi framme i Nyköping och incheckningen gick häpnades väckande fort.


Vår ras var sist på dagens schema få det blev en hel del väntan, men Casper sköte sig hur bra som helst.

Jag där emot började känna av min förskylning som jag nu har dragit runt på i tre veckor och blir inge bättre.

Men så äntligen bliv det dags för oss. Casper var på strålande humör och pälsen hade vi lyckats med riktigt bra. Det var 5 andra hanar som han kunkurerade emot och lite nervös var man ju trotts allt. Domaren tog ut den första katten och klämde lite på honom, sedan var det Caspers tur. Jag fick inte ställa honom själv utan domaren tog ut han och kastade en snabb blick på honom för att sedan sätta tillbaka honom i buren. Jag vände mig till Maria och var tvungen att fråga "vad hände" hon ryckte på axlarna. Sedan gick allt så fort, dem tre andra katterna var avklarade på tre röda sekunder och nomeneringen ska vi inte prata om.

Domaren ställde sig framför publiken med en strängblick och sa " det finns bara två katter som sticker ut här idag och det är 151 och 154". Hon verkligen skällde ut oss utställare och det blev pinsamt tyst. 

Maria viskade till mig "gå och hämta Casper". Ingen av oss kände någon större glädje över att han faktiskt var en av dem två som stack ut. 

Jag hämtade hans omdömes utlåtande och vågade knappt titta på det. Såg att han fick en EX 2.

Men........ nu förstår jag ingenting sa Micke som hade läst över axeln på mig. Casper hade fått Ecellent på allt och som avslutning så stod det " ECELLENT ung mycket lovande hane". Den kritiken får man vara mycket nöjd med.


Ska jobba ikväll, första gången på tre veckor.


Sköt om er !  


Av Ann-Louize Esbjörnsson - 1 mars 2010 14:58


Klockan 04:00 skrälde väckar klockan. Pigg var väl det sista man var, men kom upp i alla fall. Åt frukost och tog en tur med hundarna innan det var dags att åka och hämta Maria och Susanne.

Kvart i åtta var vi framme i Nyköping och incheckningen gick häpnades väckande fort.


Vår ras var sist på dagens schema få det blev en hel del väntan, men Casper sköte sig hur bra som helst.

Jag där emot började känna av min förskylning som jag nu har dragit runt på i tre veckor och blir inge bättre.

Men så äntligen bliv det dags för oss. Casper var på strålande humör och pälsen hade vi lyckats med riktigt bra. Det var 5 andra hanar som han kunkurerade emot och lite nervös var man ju trotts allt. Domaren tog ut den första katten och klämde lite på honom, sedan var det Caspers tur. Jag fick inte ställa honom själv utan domaren tog ut han och kastade en snabb blick på honom för att sedan sätta tillbaka honom i buren. Jag vände mig till Maria och var tvungen att fråga "vad hände" hon ryckte på axlarna. Sedan gick allt så fort, dem tre andra katterna var avklarade på tre röda sekunder och nomeneringen ska vi inte prata om.

Domaren ställde sig framför publiken med en strängblick och sa " det finns bara två katter som sticker ut här idag och det är 151 och 154". Hon verkligen skällde ut oss utställare och det blev pinsamt tyst. 

Maria viskade till mig "gå och hämta Casper". Ingen av oss kände någon större glädje över att han faktiskt var en av dem två som stack ut. 

Jag hämtade hans omdömes utlåtande och vågade knappt titta på det. Såg att han fick en EX 2.

Men........ nu förstår jag ingenting sa Micke som hade läst över axeln på mig. Casper hade fått Ecellent på allt och som avslutning så stod det " ECELLENT ung mycket lovande hane". Den kritiken får man vara mycket nöjd med.


Ska jobba ikväll, första gången på tre veckor.


Sköt om er !  


Presentation


Välkommen till S* Ragmanstazz som är en lite seriös Ragdoll uppfödning i Kungsängen.

Här kan du följa oss i vår vardag och vårt avelsarbete.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards