Alla inlägg under december 2010

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 31 december 2010 17:07


Året 2010 har varit ett blandat år med både glädje och sorg.

Vi började året som den sedvanliga resan till fjällen. Detta år gick den till Vemdalen där vi var året innan också. Vi hade en mysig och avkopplande vecka tillsammans med familjen, mamma min och syster med familj. Sonen firade sin 15-års dag uppe i fjällen med en bruten arm som han dagarna innan hade ordnat till i snowboard backen.  

Sedan började sökandet efter en charmör till Queeni, vilket inte var det lättaste.  Hittade en mycket finn hane till henne men hon tyckte inte likadant som matte sin. Så efter en vecka hos honom så var hon hemma igen utan något resultat. Efter mycket om och men så fick den stora äran gå till vår egna hane Casper. Den 3 Juli föddes vår första kull med tre små tjejer. Lottie blev kvar här hemma och man har inte en tråkig stund med henne.

 I April blev dottern tonåring, en förtidig födelsedagspresent fick hon i mitten på mars en egen hund. Tessie är en Chihuahua och är en otroligt go och mysig hund. Hon har verkligen tagit bort alla fördomar som jag har haft om rasen. Hon anpassade sig fort till flocken, lite orolig var jag allt när det kom till Easton som inte är så förtjust i andra hundar, men som sagt det gick hur bra som helst. Akina passade på att uppfostra henne och höll alltid ett vakande öga på henne.

Samma månad dog Micke morbror förvisso var han gammal men det hela gick så fort. De började med att han bara blev svagare och svagare och tillslut orkade inte hjärtat mera.

Vi hade en underbart härlig sommar och semester.  Vi spenderade semestern hemma detta år eftersom vi hade kattungar hemma. Det var så skönt att bara ta dagen som den kom och ta några dagsutflykter lite då och då.

I September flyttade först Jasmine till en familj i Sollentuna. Visst kändes det lite tomt när hon flyttade och dem närmsta dagarna gick man och tänkte på henne hur hon hade det och om hon saknade oss. Fick sedan ett mail från familjen och dem skrev att hon hade anpassat sig bra och hade hittat sin roll i familjen. Sedan var det Biancas tur att flytta till en familj två gårdar i från oss. Hon fattade tycke för sin lillmatte och är med henne vart hon än går. Jag är glad och tacksam för att hittat så bra ägare till mina kattungar.

De här trodde jag aldrig att jag skulle skriva eller ens säga men i November blev vi hästägare till en Fransk travare. Han heter Let Rodney Fly och kallas för Rodde. Han är ingen liten häst direkt, manken på honom är 175 cm, men som tur är så är han en mycket trevlig och snäll häst. Livet blev lite annorlunda med häst, många timmar i stallet blir det för att hjälpa Nathalie med diverse stall göra. Så lite av min hästrädsla har försvunnit tackvare Rodde.

Som ni kanske vet så drabbades vi veckan innan jul av stor sorg och saknad efter vår Rottweiler tik Akina. Den 17 December somnade hon in i hemmet pga av ålder. Hon blev 11,5 år precis på dagen. De är två veckor sedan hon gick bort men det känns som om det var igår.  Älskade Akina du kommer alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan.

                                                  
                                                  
                 

Vill önska er alla ett riktigt Gott Nytt År !

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 27 december 2010 12:26

Jag har nog de bästa kattungeköpare man kan tänka sig.


Sitter i fikarummet på jobbet och vilar mina trötta fötter, när mobilen plingar till för ett sms. Det är Biancas lillmatte som undrar om vi vill komma över på en fika och hälsa på Bianca. Tyvärr så måste jag avböja dagens inbjudning eftersom jag jobbar till halv tio. Får ett nytt sms om att jag kan komma dagen efter om jag vill, är dem inte för gulliga.

Så i torsdags var jag och hälsade på Bianca, en mycket söt liten nyfiken dam. Hon är ganska lik Lottie men något mörkare i pälsen. Hon nosade och nosade på oss och det verkade som om hon kände igen oss.

Tack snälla Hanna och Mikaela för inbjudan.


Här om dagen fick jag mail från familjen som köpte Jasmine. Allt var bara bra med deras lilla prinsessa. Hon har hittat sin myskompis i dottern och sonen förväntas att busa med henne oavsett om han är vaken eller ej.

Dem skickade med ett par bilder på Jasmine och det är en kopia på mamma Queeni som liten.


Jasmine 5 månader

    





Av Ann-Louize Esbjörnsson - 20 december 2010 00:19

Fredags morgonen började som vanligt, klockan ringde straxt efter halv sju. Micke var ledig så när barnen hade gått till skolan kröp ner ner i sängen igen för att titta på morgon tv. Akina och Tessie låg hos oss och myste.

Vid tio snåret gick vi upp för att äta frukost, som vanligt satt Akina troget hos husse och tigde sitt morgon ägg som hon och husse brukade dela på.

Vi bylsade på oss och gick ut med hundarna, Easton och Akina busade i snön med varandra medans Tessie stod bredvid och undrade hur dem bar sig åt, snön är ju så kall tycker hon.

Väl hemma igen så torkade vi av hundarna och kontrollerade att dem hade vatten. Sedan bar det av mot Kista för att införskaffa årets julklappar. Det var inte så mycket folk i butikerna som jag hade fruktat för.

Väl hemma igen efter ca 4,5 timme så möte Easton och Tessie upp oss vid dörren. Jag ropade åt sonen som satt på övervåningen att vi var hemma igen. Började tycka att det var lite konstigt att Akina inte hade kommit ner för att hälsa på oss vid det här laget, så jag gick upp för att visa henne att vi hade kommit hem.

Gick in i vårt sovrum men sängen var tom, i samma ögonblick fick jag en konstig känsla. Jag gick in till sonen och frågade om han hade sätt Akina, men svaret blev nej. Jag nästan sprang ner för trappan och in i vardags rummet, där på golvet låg hon med huvudet i hundsängen. Jag ropade hennes namn men ingen reaktion. Jag gick fram till henne och jag insåg att hon var död. Det hela kom som en chock, visst var hon gammal men hon hade ju varit så pigg tidigare på dagen.


Akina blev 11,5 år precis på dagen den 17 december.

Älskade Akina du lämnade ett stort tomrum efter dig men du kommer alltid att finnas i våra hjärtan. Saknaden är oändlig och varje sak man tar sig för påminner om dig. När jag dammsög idag tänkte jag på hur du brukade jaga dammsugaren, när jag skar salladen till maten idag så höll jag på att ropa på dig för att du skulle få gurksnutten, när dem andra hundarna åt idag var din plats tom, när det snöade som mest tänkte jag på hur mycket du älskade snön, när vi satt oss i soffan ikväll så gapade din hörna så tom. När jag skriver detta så rinner tårarna ner för min kind.  

Vi saknar dig älskade hund, vila i frid.


    

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 15 december 2010 19:46

Tiden bara rusar iväg och det har hänt lite saker sedan jag skrev här senast.


Casper har haft fint dambesök, nu var inte hon direkt så förtjust i honom. Stackarn han åkte på pisk så att det stod härliga ting om det, men skam den som ger sig tyckte han. Efter ett par dagar uppstod kärlek och när det så var dags för henne att åka hem så var hon stört kär i Casper. Nu hade dock han tappat intresset för henne och verkade tycka att hon vara bara förmycket.

Håller tummarna för att det blir små dunbollar i mitten på februari.


Lottie är nu 5 månader och blir mer lik pappa sin för var dag som går. Hon bokstavligen ÄLSKAR MAT i alla former och är man inte tillräckligt med vid frukost bordet så ryker pålägget. Men hon är otroligt gossig och kommer på morgonkvisten och spinner och kryper in under täcket för att mysa.


Nathalies häst Rodde har gjort sig hemmastadd i stallet och vi börjar väl komma i takt  med allt vad som innebär med att ha häst.


Lite smått panik har jag inför julklappar som inte har inhandlats ännu. I vanliga fall brukar nästan alla klappar vara klara vid det här laget, men jag är ledig i helgen så det blir till att spändera tiden i överfulla butiker. Sedan jobbar jag varje dag/ kväll fram till julafton.


Ha en mysig onsdags kväll.

Presentation


Välkommen till S* Ragmanstazz som är en lite seriös Ragdoll uppfödning i Kungsängen.

Här kan du följa oss i vår vardag och vårt avelsarbete.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards