Alla inlägg under mars 2011

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 22 mars 2011 09:00

Tänk att kullen redan har hunnit bli en vecka gamla.


Mamma med bebisar mår alldeles utmärkt, men jag får lov att ge dem lite extra mat eftersom dem är så många. Det är fullt ös vid spenarna på stackars Queeni som inte gör annat än att ligga och dia sina små. Naturligtvis så är det några spenar som är mer populära än dem andra och det jobbas hårt på att få sin favorit, alla medel är tydligen tillåtna i kampen.


Det blev fem killar och en liten tjej.

Eftersom dottern nästan fick sköta hela förlossningen själv så fick hon bestämma team på kullen den här gången. Så får jag lov och presentera

PARFYM KULLEN

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 15 mars 2011 23:33

Tänk att det spelar ingen roll hur mycket man försöker att planera och ordna. Queenis ungar var beräknade till torsdag, så i helgen gjorde jag i ordning det sista som behövdes inför bebbarnas nedkomst i fall dem skulle komma någon dag tidigare. Maken fick byta arbetsvecka så att han jobbar kväll denna vecka, detta skulle göra så att vi gick om varandra så pass att Queeni inte skulle behöva vara ensamm. De två ända dagarna jag inte hade teckning för var måndag, vilket jag tyckte var alldeles förtidigt för dem att komma. Sedan var det onsdag kväll som mamma min fick bli kattvakt, så allt var ordnat trodde jag.

Men så igår under dagen tyckte jag att hon var lite märklig i sitt sätt. När jag gick till jobbet vill 16.30 tiden verkade allt ändå lugnt, men försäkrigt skull bad jag dottern hålla ett öga på henne. Vid åtta tiden slog jag en signal hem för att höra hur allt var hemma och det var lugnt fick jag till besked.

Klockan nio ringde telefonen i kassan där jag satt för tillfället och det var sonen som sa något stressat att Queeni hade fått sin första unge. Jag försökte förklar för honom hur han och dottern skulle göra, titta så att luftvägarna är fria och att kattungen andas. Bad dem även ringa till mormor så att hon kunde hjälpa dem, hon har ju många års erfarenhet av barna födande.

Jag kom lagom hem till att nr fyra såg dagens eller rättare sagt kvällens ljus.

Queeni verkade lugn och samlad och låg där och tvättade sig och tuttade sina bebisar. Nattis och jag bestämde oss för att försöka bädde rent efter en timme, så dem inte behövde ligga i fukt och bli kalla. Precis när vi hade fått till en ny härlig bädd åt dem så kom det plötsligen en till.

"Ja" sa Nattis som hela tiden hade önskat att det skulle vara fem stycken.

En kvart senare var det så dags igen för nästa lilla bebbe och totalt blev det sex stycken små liv.

Vikterna var ganska hyfsade med tanke på att dem kom tre dagar tidigare och att dem var så många. Allt från 77 - 95 gram vägde dem.

Måste bara säga att mina barn gjorde ett jättebra jobb och tack till mamma min som kunde komma så snabbt utan någon förvarning.



Av Ann-Louize Esbjörnsson - 12 mars 2011 00:08

Denna gång har han blivit pappa till åtta små dunbollar.   

Tyvärr så var två så pass svaga så att dem inte klarade sig, men dem andra sex mår bra. Dem kom några dagar förtidigt, vilket man kan förstå med tanke på hur många dem var.

Idagsläge verkade det vara fem killar och en liten tjej.


Lycka till Marie och Smulan med dem små liven !

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 8 mars 2011 15:10

Det känns som om våren är här !!! Helt underbart väder idag solen skinner och det är några plusgrader.

Tyvärr så är det ganska så slabbigt ute vilket jag får erfara då jag kom hem med hundarna efter en långis. Jag gick ut med en svart och en ljus hund och kom hem med två svarta. Men vad gör det snart är snön borta och förhoppningsvis också slabbet.


Katterna känner också av att det ligger vår i luften. Casper och Lottie har busat runt med varandra här hemma idag så det står härliga till. Mitt i deras lek så kom lilla Tessie (Chihuahuan) och ville också vara med och leka. Först kom Lottie farande från vardagsrummet ut i hallen och in i köket tätt följd av pappa Casper och sist men minst Tessie. Hon blev lite frustrerad när dem hoppade upp i valvet i köket för att sedan hoppa ner på andra sidan i vardagsrummet. Stackarn hon fick springa dubbelt så mycket, men vad gör det när man får hänga med katterna på bus. Till slut ledsnade matte och öppnade balkongdörren och vips så var alla ute i solen och njöt. Ja inte alla, Queeni valde att stanna inne, vilket säker är ett klokt beslut då det bara är nio dagar kvar till förlossning. Hon börjar bli rund som en fotboll, det ända hon gör är att äta och sova.


Casper som sitter i lill husses fönster och njuter av vår solen.

  

Av Ann-Louize Esbjörnsson - 7 mars 2011 14:22

För många herrans år sedan lärde jag känna en mycket härlig, sprudlande och livsglad människa. Vi bodde i samma område under ett par år och vi har barn i ungefär samma ålder, hennes yngsta var några år äldre än min äldsta. Så småningom hamnade vi på samma arbetsplats och hon såg nog hur vilsen jag var och tog mig under sina vingar. Under våra arbetspass tillsammans blev det en hel del skratt och mycket glädje. Visst hade hon problem som många andra, men hon lyckades alltid vara glad och positiv.

För några månader sedan kom hon och handlade i min kassa, hon såg lite sliten ut men vem kan inte göra det ibland. Vi små pratade om ditt och datt och sedan sa hon " jag måste bara säga att din dotter är helt underbar. Jag älskar henne och hade jag haft en dotter så önskade jag att hon vore som din".

Hon kände Nathalie ganska så bra eftersom hon jobbade i hennes skola, och vad jag kan förstå så tyckte Nathalie väldigt bra om henne.


Igår fick jag mig en chock när sonen kom och berättade att hon gick bort i fredags. Det var en människa som var så glad och positiv och hon lämnade verkligen glada minne eftersig. Jag kan inte sluta tänka på hur orättvist det kan vara ibland, en sådan snäll människa som har hela livet framför sig.

Jag skänker en tanke till hennes familj.


Må du vila i frid Katta.

Presentation


Välkommen till S* Ragmanstazz som är en lite seriös Ragdoll uppfödning i Kungsängen.

Här kan du följa oss i vår vardag och vårt avelsarbete.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards